ساماندهی تماس صوتی و رمزگذاری سرتاسری در واتساپ

پس از اعمال برخی بهبودها برای تماس‌های واتس‌اپ، واتس‌اپ اکنون در حال کار بر روی یک رابط جدید برای تماس‌های صوتی است.

رمزگذاری سرتاسری واتساپ یکی از قابلیت‌های مهمی است که این پیامرسان محبوب مانور زیادی روی آن می‌دهد. رمزگذاری یا Encryption راهکاری است که مانع مشاهده پیام‌های خصوصی شما توسط شخص‌های ثالثی می‌شود که در چت دو نفره شما حضور ندارند. به عبارت دیگر، برای تضمین امنیت حریم خصوصی کاربران و اطمینان از عدم سرقت اطلاعات و پیام‌های شخصی، پیاده سازی شده است.

گرچه بیشتر گوشی‌های آیفون و اندروید امروزه از قابلیت End to End Encryption پشتیبانی می‌کنند اما این قابلیت‌ها در برخورد با خیلی از نرم افزارهای جانبی و شخص ثالث عملکرد مناسبی ندارند. این در حالی است که قابلیت رمزگذاری سرتاسری به ویژه برای نرم افزارهای پیامرسانی که اغلب ثالث هستند، اهمیت فوق العاده زیادی دارد.

زمانی که با استفاده از یک پیامرسان، پیامی را مخابره می‌کنید، متن شما ابتدا وارد سرور مرکزی شده و سپس مجدداً برای گیرنده ارسال می‌شود. اما پیام‌های رمزگذاری شده سرتاسری واتساپ به گونه‌ای کدگذاری شده‌اند که تنها دستگاه فرد گیرنده پیام، قادر به باز کردن آن خواهد بود.

تفاوتی ندارد پیام ارسالی شما متنی، تصویری یا ویدئویی باشد، همه آن‌ها به صورت رمزگذاری شده ارسال می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود تا یک قفل خودکار روی هر پیام ارسالی تنظیم شود که کلید آن تنها در اختیار دستگاه گیرنده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که در طول مسیر هیچکس پیام‌های شما را مشاهده نمی‌کند.

واتساپ همچنین قابلیتی به برنامه خود اضافه کرده که تماس‌های تلفنی و ویدئویی در این پیامرسان نیز به صورت سرتاسر رمزگذاری شده برقرار می‌شوند و امنیت بالایی دارند.

به روز رسانی تماس صوتی در واتساپ
به روز رسانی تماس صوتی و رمزگزاری انتها به انتها در واتساپ

نحوه فعال سازی رمزگذاری سرتاسری واتساپ

رمزگذاری سرتاسری به صورت پیشفرض برای همه کاربران واتساپ فعال است و نیازی به تنظیمات دستی ندارد. با این وجود، چنانچه از فعال بودن این قابلیت مطمئن نیستید، می‌توانید با طی کردن مراحل زیر، از روشن بودن آن اطمینان حاصل کنید:

  • چت مورد نظر خود را باز کنید و روی اسم مخاطب ضربه بزنید تا اطلاعات شخصی او نمایش داده شود
  • در صفحه‌ای که باز می‌شود روی گزینه Encryption یا رمزگذاری ضربه بزنید تا یک کد 60 رقمی منحصر به فرد برای شما نمایش داده شود
  • چنانچه مخاطب در نزدیکی شماست، می‌تواند کد نمایش داده شده روی گوشی شما را اسکن کند. سپس کدهای 60 رقمی نمایش داده شده در گوشی یکدیگر را با هم مقایسه کنید. چنانچه هر دو کد یکی باشند، یک تیک سبز نمایش داده می‌شود و به معنی آن است که پیام‌های شما رمزگذاری شده هستند.
  • چنانچه کدها با یکدیگر منطبق نبودند، احتمالاً اشتباهی کد یک مخاطب دیگر را اسکن نموده‌اید یا مخاطب شما به تازگی گوشی خود را عوض کرده است. در این شرایط باید کد را بازبینی کرده و مجدداً اسکن نمایید.
  • چنانچه مخاطب در نزدیکی شما نبود، می‌توانید برای فعال سازی رمزگذاری سرتاسری واتساپ، کد 60 رقمی را برای او بفرستید و از او بخواهید آن را با کد نمایش داده شده روی گوشی خودش مقایسه کند.
 نشانگرهایی برای رمزگذاری انتها به انتها
نشانگرهایی برای رمزگذاری انتها به انتها در واتساپ

نحوه غیر فعال کردن رمزگذاری سرتاسری در واتساپ

واقعیت این است که برای حفاظت بیشتر از کاربران، واتساپ این قابلیت را به صورت پیشفرض پیاده سازی کرده و هیچ راهی برای غیرفعال کردن آن وجود ندارد، زیرا در غیر این صورت سودجویان امکان سوء استفاده از آن را پیدا خواهند کرد.

جمع بندی

با ایجاد قابلیت رمزگذاری سرتاسری واتساپ، هیچ شخص ثالثی به هیچ وجه نمی‌تواند به پیام‌های شما دسترسی داشته باشد، مگر اینکه به صورت فیزیکی به گوشی شما دسترسی پیدا کند و قفل آن را باز نماید. رمزگذاری سرتاسری واتساپ یکی از بهترین و ایمن‌ترین قابلیت‌های امنیتی در جهان است و در این

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

در صورت درخواست مشاوره فرم ذیل را تکمیل نموده تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس بگیرند.

برای تست کردن وال مسیج فرم ذیل را تکمیل نموده و از سه روز سرویس تست استفاده نمایید.