تبلیغات واتساپی

ایرانی ها خیلی دیرتر از دیگر کشورهای دنیا به نرم افزار واتساپ روی خوش نشان دادند. در واقع بیشتر ما از اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، وایبر یا حتی تانگو و لاین برای چت های خود استفاده می کردیم. هنوزم که هنوز است، خیلی از ما تصور می کنیم که قابلیت های واتساپ محدود است. اما باید اشاره کنیم که تبلیغات واتساپی یکی از بهترین راه های هر شرکت و سازمانی است که می خواهد فروش بیشتری داشته باشد.

ایرانی ها خیلی دیرتر از دیگر کشورهای دنیا به نرم افزار واتساپ روی خوش نشان دادند. در واقع بیشتر ما از اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، وایبر یا حتی تانگو و لاین برای چت های خود استفاده می کردیم. هنوزم که هنوز است، خیلی از ما تصور می کنیم که قابلیت های واتساپ محدود است. اما باید اشاره کنیم که تبلیغات واتساپی یکی از بهترین راه های هر شرکت و سازمانی است که می خواهد فروش بیشتری داشته باشد.

در حقیقت کارکردهای واتساپ در مدیریت یک کسب و کار و تبلیغات آن بسیار فوق العاده است. تصور نکنید که تبلیغات واتساپی به ارسال یک پیامک آماده به شماره های مخاطب ختم می شود! تبلیغات واتساپی دنیایی وسیع است که شامل سی آر ام، مدیریت فروش و تعامل با مشتریان می شود.

بنابراین اگر دلتان می خواهد که از نرم افزاری مثل واتساپ برای تبلیغات کسب و کار خودتان استفاده کنید، توصیه می کنیم که این مقاله از وبسایت وال مسیج را دنبال کنید.

انواع روش های تبلیغات واتساپی

احتمالا به خوبی می دانید که روش های تبلیغات واتساپی بسیار وسیع و گسترده هستند. در واقع واتساپ نیز مثل هر اپلیکیشن دیگری که بر پایه ی چت و گفتگو است، می تواند بستر خوبی برای تبلیغات باشد. اما این روش های تبلیغات واتساپی چه هستند؟

در ادامه بیشتر به توضیح آن ها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

ارسال پیامک به شکل دستی

اولین راهکاری که به ذهن تمام ما می رسد این است که طبیعتا پیامک های تبلیغاتی خود را به چت خصوصی افراد بفرستید. احتمالا یک دیتابیس از شماره های افراد باید داشته باشید و به این ترتیب، ارسال پیام به چت آن ها را آغاز می کنید. طبیعتا هر کسی که چنین پیامی به چت خصوصی اش ارسال شود، آن را باز می کند. اما به هرحال این روش هم خالی از ایراد و اشکال نیست که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

ایراد اول: اولین اشکال چنین روشی این است که خیلی دشوار و زمان بر است. چرا که شما باید به صورت دستی و تک به تک انجام دهید. همان طور که می دانید برای ارسال پیام به یک شماره، حتما باید آن را در واتساپ ذخیره کنید. طبیعتا این روش می تواند زمان زیادی بگیرد.

البته خیلی از افراد از ربات های هوشمند برای ارسال چنین پیام هایی استفاده می کنند اما به هرحال، اگر این پیام به صورت دستی ارسال نشود، اثرگذاری واقعی خود را از دست می دهد.

ایراد دوم: دومین نکته و چالشی که در خصوص ارسال پیامک دستی وجود دارد این است که روزانه تعداد محدودی پیامک می توانید از یک خط ارسال کنید. به طور کلی این محدودیت از سوی خود نرم افزار واتساپ اعمال شده است و شما در طول روز نمی توانید به بیشتر از 100 شماره ی جدید که تا به حال با آن ها چت نکرده اید، پیغام بفرستید. البته باز هم باید اشاره کنیم که راهکارهای مختلفی برای دور زدن این محدودیت وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • پیام را برای شماره ها و افراد آشنا بفرستی
    اولین راهکار این است که تبلیغات واتساپی خود را برای کسانی بفرستید که تا پیش از آن با آن ها چت کرده اید یا مخاطب شما هستند. البته برای این که بتوانید برای شخصی پیامک ارسال کنید، حتما باید در گذشته با آن ها چت کرده باشید. به این ترتیب محدودیت روزی 100 پیامک برای شما برداشته می شود و می توانید به شکل نامحدود این کار را انجام دهید. البته باز هم چالشی که در این راهکار وجود دارد این است که بلاخره، هریک از ما تعداد مخاطبین و چت های محدودی داریم. در ضمن خیلی از آن ها مخاطب هدف ما نیستند و احتمالا نمی توان از این روش، انتظار بازخوردهای بالایی داشت.
    در موضوع تبلیغات واتساپی، هر چقدر که ارسال پیامک انبوه تر باشد، احتمالا افراد بیشتری آن را خواهند دید و طبیعتا بازخورد بهترین خواهد داشت.
    از خطوط مختلف برای ارسال پیام استفاده کنید
    از آن جایی که واتساپ محدودیت ارسال 100 پیام به افراد غریبه در طول یک روز اعمال کرده است، شما می توانید از چند خط اقدام به ارسال پیامک کنید. سوالی که در این میان مطرح می شود این است که آیا می توان از یک اپلیکیشن واتساپ که روی گوشی موبایل یا کامپیوتر نصب است، به چند اکانت وصل شد؟
    در پاسخ باید بگوییم که ابتدا باید شبیه ساز اندورید را روی ویندوز خود نصب کنید و با استفاده از نرم افزار App Cloner، چند نسخه از واتساپ را نصب کنید. همین موضوع در خصوص گوشی های موبایل نیز صدق می کند و می توانید با استفاده از نرم افزار اپ کلونر، چند نسخه واتساپ را روی گوشی موبایل نصب کنید.
    به این ترتیب شما می توانید مشکل محدودیت پیامک را حل کرده و با هر یک از خطوط خود، 100 پیامک تبلیغاتی در واتساپ ارسال کنید. مثلا فرض کنید که شما 5 خط موبایل دارید که در روز می توانید 500 پیامک تبلیغاتی بفرستید که رقم قابل توجهی است. طبیعتا هر چقدر که تعداد خطوط موبایل شما بیشتر باشد، می توانید پیامک های تبلیغاتی انبوه تری ارسال کنید.
    البته نباید فراموش کرد که ارسال این تعداد پیامک تبلیغاتی نیازمند افراد زیادی است که روزانه این کار را انجام دهند. مگر این که از یک ربات استفاده کنید. در هر صورت به نظر می آید که با توجه به دردسرهای روش ارسال پیامک انبوه به شکل دستی، این روش چندان مناسب نباشد.

ایراد سوم: سومین مشکلی که در خصوص ارسال پیامک دستی وجود دارد این است که امکان مسدود شدن اکانت واتساپ وجود دارد. در صورتی که چند نفر از مخاطبینی که به آن ها پیامک تبلیغاتی ارسال کرده اید، در صورتی که شما را ریپورت کنند، ممکن است به عنوان اسپم یا همان هرزنامه تلقی شوید و در نتیجه حساب کاربری شما غیر فعال شود.

این یکی از اصلی ترین چالش هایی است که در خصوص ارسال پیامک دستی در واتساپ وجود دارد. احتمالا شما هم با این موضوع برخورد کرده اید که وقتی یک شماره ی غریبه به شما در واتساپ پیغام می دهد، در پایین صفحه ی چت گزینه ای نمایش داده می شود که با کلیک روی آن می توانید شماره را به عنوان اسپم یا همان مزاحم گزارش کنید.

در صورتی که تعداد کلیک روی اسپم از طرف کاربران و دریافت کنندگان پیام شما زیاد باشد، احتمال مسدود شدن شما بیشتر خواهد شد.

در چنین شرایطی دو راهکار کلی وجود دارد:

  • مخاطب هدف خود را به درستی انتخاب کنید
    اولین گام برای هر نوع تبلیغاتی این است که مخاطب هدف خود را به درستی شناسایی کنید. هر چقدر که این شناسایی دقیق تر باشد، احتمالا بازدهی تبلیغات شما نیز بیشتر خواهد شد. در صورتی که این مخاطب هدف به درستی انتخاب شود، احتمالا به خدمات شما نیاز خواهد داشت و نه تنها گزارش اسپم نمی دهد، بلکه از پیامک شما استقبال نیز می کند. تنها در چنین شرایطی است که تبلیغات شما موثر خواهد بود.
    اصول نگارش پیامک را رعایت کنید
    یکی از موضوعاتی که خیلی از کسب و کارها در ارسال تبلیغات واتساپی به آن توجه نمی کنند، تکنیک های نوشتاری است. شما باید بدانید که چه چیزی مخاطب را خواندن پیام و جدی گرفتن آن ترغیب می کند.
    اگر قرار باشد مستقیم به سراغ تبلیغ محصول یا خدمات خود بروید، احتمالا توجهی به آن نخواهند کرد. در ضمن بهتر است که به مخاطب خود بگویید که شماره ی آن ها را از کجا پیدا کرده اید. این گونه ممکن است اعتماد آن ها به شما بیشتر شود.
    همیشه سعی کنید که در ابتدای متن، نام طرف را ذکر کنید تا محتوای پیامک، صمیمانه تر به نظر برسد. از تیترهای جنجالی استفاده کنید تا مخاطب به خواندن آن ترغیب شود. معمولا مخاطبین به خواندن متون محاوره علاقه ی بیشتری دارند و برایشان قابل فهم تر است.
    سعی کنید که ابتدای نوشته به یک نیاز مخاطب اشاره کنید و سپس راهکار رفع این نیاز را به وی نشان دهید. حواستان باشد که هرگز این پیامک نباید به نحوی نوشته شود که مخاطب احساس کند تبلیغات را به زور به او حقنه می کنید.به طور کلی نگارش پیامک های تبلیغات واتساپی، یک کار هنرمندانه است که هر کسی از عهده ی نوشتن آن برنمی آید.

ایراد چهارم: و اما ایراد آخری که در خصوص ارسال دستی پیامک های تبلیغات در واتساپ وجود دارد این است که یافتن شماره های مخاطبین، کار سخت و دشواری است. طبیعتا مخاطبینی که در حال حاضر روی واتساپ دارید، تمام مخاطبین هدف شما نیستند و شما نیازمند مراجع دیگری هم هستید که این مشکل را برطرف کنید.

به طور کلی سه راهکار برای تهیه شماره های تماس مخاطبین و مشتریان وجود دارد که در ادامه ذکر می کنیم:

  • خرید بانک های اطلاعاتی
    یکی از بهترین راهکارهایی که برای یافتن شماره تماس مخاطبین وجود دارد، خرید بانک های اطلاعاتی است. مثلا اگر کارتان در حوزه ی ساختمانی است، می توانید به شرکت های تبلیغاتی یا صنف های مرتبط مراجعه کنید و درخواست کنید که دیتابیس شماره های ساختمان سازان را در اختیار شما قرار بدهند.
    استخراج شماره تماس افراد از گروه های واتساپی
    خیلی از ما در گروه های شلوغ واتساپی عضویت داریم که تعداد زیادی مخاطب دارند. یا حتی می توانیم جستجوی کوتاهی در اینترنت داشته باشیم و گروه های شلوغ را پیدا کنیم و به عضویت آن ها دربیاییم( به شرطی که گروه خصوصی نباشد). در گام بعدی باید از یک ربات واتساپی استفاده کنید که شماره ی اعضای گروه را استخراج کند و به این ترتیب فهرست خوب و معتبری در اختیار خواهید داشت. معمولا بهتر است در گروه های مرتبط با حوزه ی کاری تان عضو شوید تا تبلیغات واتساپی موثرتری داشته باشید.
    به این ترتیب می توانید اطمینان داشته باشید که تبلیغات شما به دست مخاطب هدف خواهد رسید.
    استخراج شماره های تماس از سایت های آگهی
    یکی از بهترین منابع اطلاعاتی برای استخراج شماره تماس مخاطبین، سایت ها و اپلیکیشن های درج آگهی است. این وبسایت ها پر از آگهی هایی هستند که توسط یک کاربر درج شده اند. کاربری که برای درج آگهی حتما باید شماره تماس خود را نیز قید کند.
    به این ترتیب می توان یک دیتابیس قوی از مخاطبین هدف جمع آوری کرد. اما مگر می شود این کار را به صورت دستی انجام داد؟ مگر می توان تک به تک آگهی ها را بررسی کرده و شماره ها را در یک فهرست جمع کرد؟ معلوم است که خیر!
    این کار بسیار وقتگیر و پر هزینه است. به همین دلیل معمولا از ربات های استخراج شماره تماس استفاده می کنند. مثلا این ربات ها می توانند خیلی سریع شماره تماس سایت هایی مثل دیوار و شیپور را استخراج کرده و یک دیتابیس به وجود بیاورند. خیلی از این ربات ها، تنظیمات قابل تغییر دارند. مثلا می توانید ربات را به استخراج شماره های یک شهر خاص تنظیم کنید.
    به این ترتیب می توانید اطمینان داشته باشید که بهترین تبلیغات را خواهید داشت.

ارسال آگهی در گروه

یکی دیگر از روش های تبلیغات واتساپی این است که پیامک تبلیغاتی خود را در گروه های واتساپی خود منتشر کنید.

اما به طور کلی این روش نیز چندان کارآمد نیست چرا که:

  • اول از همه، ممکن است ادمین گروه فورا شما را اخراج کند( مگر اینکه خودتان ادمین این گروه باشید). به خصوص اگر تبلیغات خود را به صورت مداوم در این گروه درج نمایید.
  • دومین مشکل این جاست که یک گروه واتساپی، محل ارسال و دریافت پیام است. روزانه ممکن است صدها پیامک در گروه رد و بدل شود. پس ممکن است که پیامک تبلیغاتی شما خیلی راحت و ساده در میان انبوه پیامک ها گم شود و هیچکس به آن توجه نداشته باشد.

این دو مشکل بر سر راه تبلیغات واتساپی در گروه ها وجود دارد. بنابراین معمولا توصیه نمی شود و بهتر است از روش های جایگزین استفاده کنید. روش هایی که طبیعتا می توانند کارآمدتر باشند.

ارسال برادکست

حتما شما هم واژه ی برادکست را شنیده اید. واژه ای که معمولا برای پخش ویدیویی یا رادیویی برای همگان، استفاده می شود. وقتی از این عبارت برای تبلیغات واتساپی استفاده می کنیم، منظورمان ارسال یک پیامک، برای جمع زیادی از مخاطبین است.

اما این روش نیز دو مشکل اساسی دارد:

  • اول از همه اینکه این پیام را برای بیشتر از 256 نفر نمی توان ارسال کرد
  • دومین چالش این روش، اینجاست که فقط می توان برای مخاطبین خود، این پیامک را ارسال کرد. بنابراین نمی توان به عنوان یک روش بازاریابی برای یافتن مشتریان جدید، محسوبش کرد.

معرفی خدمات وال مسیج

تا اینجای مقاله، برخی از رایج ترین روش های تبلیغات در واتساپ را ذکر کردیم. اما راهکارهایی بسیار کارآمدتر و راحت تر وجود دارند که برخی از آن ها توسط مجموعه ی بزرگ وال مسیج ارائه شده است.

آیا تا به حال چیزی در مورد یکپارچه سازی با واتساپ شنیده اید؟ سرویسی که توسط وبسایت وال مسیج ارائه می شود و شما با ثبت نام در آن، می توانید در عرض 2 دقیقه تمام نرم افزارها، crm یا فروشگاه های آنلاین خود را به واتساپ متصل کرده و از آن برای ارسال پیام، صوت، تصویر و …استفاده کنید.

مزایای سرویس یکپارچه سازی با واتساپ:

  • شما می توانید تمام سرویس های کاری خود را به واتساپ متصل کنید
  • امکان ارسال متن، صوت، ویدیو و فایل وجود دارد
  • می توانید از فضای امن این سرویس برای تعامل با مشتریان خود استفاده کنید
  • امکان استفاده از آرشیوه های اطلاعاتی CRM وجود خواهد داشت
  • می توانید با این سرویس، کمپین های تبلیغاتی اجرا کنید

و…

به نظر می آید که از میان تمام روش های تبلیغات واتساپی، هیچ یک از آن ها به اندازه ی این سرویس هوشمندانه و کاربردی نیست. شما تنها دو دقیقه با فعال سازی این سرویس فاصله دارید. همین الان ثبت نام کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

در صورت درخواست مشاوره فرم ذیل را تکمیل نموده تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس بگیرند.

برای تست کردن وال مسیج فرم ذیل را تکمیل نموده و از سه روز سرویس تست استفاده نمایید.